10 D'OCTUBRE - Currículum



En aquesta setmana plena de festes i ponts hem aprofitat la classe del 10 d'octubre per apropar-nos un poc al concepte de currículum, el que hauria d'ensenyar una escola i per tant, que haurien de saber les mestres per ser mestres.

Primerament, hem vist un vídeo que ha portat un company a classe que parlava sobre el sistema educatiu i els seus problemes, com el fet d'imaginar que totes les xiquetes i xiquetes són peixos que intenten reptar pels arbres, perquè així és com el sistema educatiu fa sentir a moltes, incapaces d'avançar al mateix temps que la resta o d'aprendre coses de memòria no significa que aquestes siguen incompetents. https://youtu.be/upJwpiVHWD8

Després d'aquesta reflexió, ens hem separat en grups de 6 persones per a parlar de dues coses: el currículum i el text de Nieves Blanco ''Saber para vivir''

Mitjançant la tècnica de Phillips 66, la qual consisteix a fer grups de 6 persones que fiquen en comú les seues reflexions o idees amb l'objectiu d'aconseguir un treball ràpid i directe sota la pressió del temps (6 minuts), hem aconseguit un llistat d'aquelles coses que al nostre paréixer serien útils d'aprendre i ensenyar a l'escola durant la primària.

Una vegada escrites, les hem dites en veu alta per conéixer les idees de la resta de la classe. Totes hem coincidit en les competències bàsiques de matemàtiques (sumar, restar, multiplicar i dividir), les de llengua (llegir, escriure) i les de coneixement del medi i socials. També hem compartit la idea que la música i les arts són essencials perquè les xiquetes puguen expressar idees o sentiments.


A més del 'què', hem caminat fins al 'com' a l'hora d'aconseguir completar un bon currículum, per exemple fent excursions al món exterior per conéixer el medi i la natura o ficant-los en situacions reals com la compra de la casa per fer comptes o els circuits de vehicles. A part d'aquests aspectes és important que les xiquetes i xiquets aprenguen què és una bona alimentació combinada amb l'esport físic i a més la importància de la higiene personal.

Cadascú en un futur tindrà la seua opinió personal i està bé, ja que un currículum mai és tancat i pot oferir més o menys punts, tenint en compte els nostres horaris, els quals codifiquen el currículum.



Una vegada acabada l'activitat, Carles ens ha donat 15-20 minuts per rellegir el text de Blanco i treure unes conclusions o idees principals que després del temps transcorregut hem ficat en comú amb la resta de la classe. Podríem enumerar-les similarment als títols que apareixen en cada nou paràgraf o secció del text de Blanco:

1- És important la tradició i transmissió cultural a l'escola de manera sistemàtica
2- El coneixement no és el mateix que el saber. El primer d'ells és adquirit mentre que el segon és el resultat de l'experiència i som conscient d'ell. Les competències donen sentit a la vida quotidiana.

3- Encara en el segle XXI no hem arribat a les renovacions pedagògiques en el sistema educatiu, cosa que es va intentar amb la LOGSE.



4- Les dones, igual que en moltes professions, es troben en un segon pla des que estan en la classe atenent com pupil·les o alumnes, i açò hem de combatre-ho amb el nostre poder per tal d'acabar amb la societat patriarcal en la qual vivim.
5- Intervenir entre el que és vell i les coses noves que apareixen és l'essència del docent, i no anar a un extrem o altre

6- Sense arrels no es pot viure, ja que hem de tindre diferents visions. La sociologia s'encarrega de recaptar la informació per arribar al saber

7- L'autoritat és un dels punts més complicats de ser mestra, ja que mai no saps si seràs massa exigent i dura o per contra les xiquetes i xiquetes passaran de tu. Hem de trobar l'equilibri.

  Nieves Blanco, en el seu despatx de la facultat de Ciències de la Educació de la Universitat de Màlaga


Per finalitzar amb aquesta classe, m'agradaria comentar una frase del text de Nieves Blanco que em va fer reflexionar: ''Si somos maestras y maestros es porque, como dijera María Zambrano, lo somos de algo y de alguien, al mismo tiempo y de manera inseparable. No hay que elegir sino saber conjugar sin traicionar el sentido de nuesta tarea...''

Aquesta cita em pareix una idea bonica i sincera d'explicar què és realment ser docent. Estic d'acord al 100% amb el fet que les mestres des de sempre ho han sigut de les seues alumnes, però també d'una matèria en concret (o no, potser donàvem més d'una assignatura).

El que hem d'aconseguir amb els anys i l'experiència és valorar el treball que fem dia a dia amb eixes xiquetes i xiquets, ja que encara que no ho parega al principi, estem ajudant-los a construir el seu futur.


No hem d'elegir un camí o un altre, fer un currículum tancat o no, fer un lliure, sinó que hem de saber combinar diversos aspectes i fer màgia amb les nostres idees i creativitat davant les nenes i els nens.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

La nadala dels refugiats

Introspecció de grup

FRENADA AL BULLYING