SETMANA DEL 23-27 D'OCTUBRE

EL CURRÍCULUM

Durant aquesta setmana, hem estat tractant el tema del currículum, que és i per què s'utilitza.

El currículum es pot extraure de dues maneres, bé com els continguts i l’experiència que tenen els alumnes en classe, un projecte selectiu de cultura cultural, social, política i administrativament condicionat, que omple l’activitat escolar i que es fa realitat dins de les condicions de l’escola tal com es troba configurada.
I per altra banda, el currículum ocult que és allò que expliquem, però està elícit en el currículum escrit.

Actualment el currículum oficial es divideix d'aquesta manera:
-Primer nivell de concreció: 60% ministeri 40% comunitat autònoma

-Segon nivell de concreció: projecte educatiu del centre

-Tercer nivell de concreció: Programació d’aula.

Una activitat feta en classe, va ser l'observació de llibre de text de primària per grups, en les que havíem d'identificar quins problemes presentaven o que innovacions respecte als llibres que nosaltres utilitzàvem.

                                                     

El principal problema que presenten és l'absència del món femení, o l'aparició de la dona tradicional (mare que es queda amb les xiquetes, mare que cuina, no treballa fora de casa...)

Altre factor és la discriminació d'ètnies, el que produeix el desconeixement d'altres cultures que ens envolten, o cultures molt més llunyanes.

Actualment, un altre debat de gran importància és l'absència de llibres de text en les aules. Aquest nou sistema d'aprenentatge es basa en la creació de projectes acadèmics en els quals es barregen diferents assignatures, com per exemple les ciències naturals junt amb les arts...

Davant d'aquest conflicte entre el sí i el no a classes sense llibres m'agradaria contar l'experiència que un dia comentà la nostra companya Sandra sobre la seua germana, que cursa 5é de primària. En la seua escola, CEIP Juan Esteve Múñoz, s'ha internat un nou model anomenat LOVA, referent a l'assignatura de música i les arts, ha desencadenat la idea de treballar en les aules sense la ferramenta dels llibres,substituint-los per fotocòpies, TIC's, i altre tipus de recursos pràctics (excursions, llegida de llibres i comentari...)

Què vull donar a entendre amb aquesta anècdota en el nostre blog?
Bé, tant de bo més gent fóra capaç de canviar la seua opinió i adonar-se'n que els temps evolucionen i que les classes no poden impartir-se com fa 40 o 50 anys.

No tindre llibres no té res a veure amb el rendiment dels alumnes, mentre que la mestra siga capaç de traure tot el potencial de les xiquetes amb altres recursos més dinàmics dins del currículum integrat.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

La nadala dels refugiats

Introspecció de grup

SETMANA DEL 11-15 DE SETEMBRE